Foodtrends van het moment
Zoals elke markt, is ook de foodbranche onderhevig aan trends. Zien doet volgen, zullen we maar zeggen en daarbij… het aanbod stuurt de consument. Want je kunt het zo gek niet bedenken en het is voorhanden. Online supermarkten, specialistische internetslagerijen & visboeren, biologische maaltijdservices en noem het maar op. Maar óók belangrijk, zo blijkt uit onderzoek van Innova Market Insights: het verhaal achter het eten op je bord. Hier een top 5 van huidige foodtrends
- Het verhaal achter je product
Voedingsmiddelenbedrijven scoren goed met storytelling. Vooral startups werken vanuit een duidelijk verhaal en grote bedrijven en fastmovers kunnen niet anders dan deze trend omarmen. Want de behoefte aan informatie is er. Mensen willen weten waar hun vlees, vis en andere verswaren vandaan komen. Een eerlijk en transparant verhaal. Herkomst van dieren is bijvoorbeeld belangrijk en minder, maar beter vlees lijkt een blijvende trend.
Mook de aanwezigheid van bijvoorbeeld conserveringsmiddelen en kunstmatige toevoegingen, is iets wat mensen steeds meer lijkt bezig te houden.
- Complete buitenkeukens
Thuis uit eten is een trend die we steeds meer zien en de complete buitenkeukens die we steeds meer zien, dragen daar zeker aan bij! Zelfs in de kleinere stadstuintjes en dakterrassen vind je tegenwoordig de meest geavanceerde kamado’s, smokers, braaien en andere vernuftige BBQ’s. Er wordt wat af gebarbecued. Low & Slow BBQ vlees, snelle burgers en worstjes, maar zéker ook groenten en zelfs desertjes worden massaal klaargemaakt in de buitenkeuken. Wijntje of biertje erbij en je hoeft de deur niet meer uit… Een trend die flink wordt gevoed door het allesoverheersende corona virus, dat moge duidelijk zijn. Maar een trend ie vast en zeker aanhoudt.
- Vegan
Hoewel deze groep nog altijd niche is, wordt deze trend enorm uitvergroot. Want vegan is hot en heel ‘sharable’. Leef je vegan, dan deel je dat met de wereld. Het lijkt soms bijna alsof de halve wereld vegan eet, maar vergis je niet, de groep is nog altijd klein. Desalniettemin kunnen we natuurlijk niet om deze fotogenieke trend heen. Veel influencers delen hun vegan lifestyle en voeren haast een ware campagne. Met een groei in aanbod, wordt het je tegenwoordig wel steeds eenvoudiger gemaakt om vegan te leven. Maar dan is er nog altijd de uitdaging om deze lifestyle vol te houden. We gaan het zien…
- Duurzaamheid
Als je een peiler die elk jaar belangrijker wordt een trend kan noemen, kan duurzaamheid niet ontbreken in dit rijtje. Verpakkingen, duurzaam produceren, voedselverspilling: allemaal punten waar steeds meer aandacht naar uitgaat en die trend kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. En een trend die ongetwijfeld volgend jaar ook weer in het rijtje staat. Net zolang tot duurzaam daadwerkelijk het nieuwe normaal is.
- Hybride
Het blijft een beetje dubieus: gaan hybride producten echt terrein winnen? Er wordt al lang over gepraat en ook dit jaar weer wordt hybride weer als trend getipt. Zo lanceerde Robert Kranenburg de Kranenburger: een burger die voor 50% bestaat uit rundvlees en voor 50% uit champignon. Op zich een mooie ontwikkeling, want producten die deels uit vlees bestaan en deels uit vezelrijke granen en peulvruchten dragen niet alleen bij aan de gezondheid, maar hebben ook minder impact op het milieu. Het is een mooi streven, waar veel over wordt gesproken, maar in de praktijk lijkt het daar vooralsnog bij te blijven.